Nieuws

Google Analytics 4 komt eraan: dit moet jij weten

06-03-2023 - Binnenkort moet Google Universal Analytics definitief plaats ruimen voor Google Analytics 4 (GA4). Het vernieuwde platform is privacyvriendelijker en meer gericht op wat er precies op je website gebeurt. Hier lees je alles wat je moet weten over GA4.

Google Analytics 4 (GA4) neemt het op 1 juli dit jaar over van Google Universal Analytics (UA). In die nieuwe versie van Google Analytics worden gegevens op een nieuwe manier verzameld en verwerkt. Dat betekent dat de rapporten die jij straks ziet er anders zullen uitzien. We zetten een aantal belangrijke veranderingen op een rij, zodat ook jij mee bent met de nieuwe versie van Googles analysetool.

Wat is Google Analytics?

Beginnen doen we bij de basis: wat is Google Analytics? Met Google Analytics kan je gratis een heleboel gegevens verzamelen over je website. Hoeveel bezoekers je website krijgt, welke pagina's ze bezoeken, waar een bezoeker vandaan komt of hoe lang die op je website blijft plakken, het zijn maar een paar voorbeelden van welke data je te zien krijgt.

Aan de hand van die informatie kan jij als webbeheerder vervolgens pagina's optimaliseren. Een pagina waar veel mensen je website verlaten, heeft misschien extra doorklikmogelijkheden nodig. Pagina's die al mooie bezoekersaantallen hebben, kunnen met een klein duwtje in de rug voor meer conversies zorgen.

Google Analytics is kortom een must voor iedereen die een website heeft en meer wil weten over het gedrag van bezoekers. Maar wat zijn nu de verschillen tussen de klassieke versie van Google Analytics en zijn opvolger?

Google Universal Analytics versus Analytics 4

Google Analytics 4 is niet zomaar een opfrissing van de analysetool. Het is een grondige herwerking ervan. Een belangrijke reden waarom Google opnieuw naar de tekentafel trok, is privacy. GA4 werd ontworpen met de Europese privacywetgeving (GDPR) in het achterhoofd. Een van de gevolgen van de privacyvriendelijkere upgrade is dat Google Analytics 4 geen IP-adressen meer bewaart.

Maar ook de manier waarop je website gemeten wordt verschilt grondig van Universal Analytics. GA4 zet vol in op gebeurtenissen. Straks is er geen sprake meer van het aantal bezoekers of sessies op je website, maar wordt er gefocust op wàt een bezoeker doet op je website.

Laten we het verschil tussen GA4 en UA verduidelijken met een kort voorbeeld:

Bert en Nico surfen allebei naar 'www.nomeo.be'. Bert ziet de homepagina, maar surft nadien verder naar een andere website. Nico scrolt naar de nieuwssectie, klikt er een nieuwsbericht aan en schrijft zich in voor de nieuwsbrief.

In Universal Analytics levert dat 2 gebruikers en 2 sessies op. Google Analytics 4 registreert 1 gebruiker met 1 gebeurtenis (Bert ziet de homepagina) en 1 gebruiker met verschillende gebeurtenissen (Nico ziet de homepagina, scrolt, klikt en abonneert zich).

Gebeurtenissen boven

Gebeurtenissen staan in Google Analytics 4 centraal. Een aantal van die gebeurtenissen wordt automatisch verzameld:

  • Paginaweergaves

  • Scrolls

  • Kliks (waarmee je website verlaten wordt)

  • Bestandsdownloads

  • Weergaves van ingesloten YouTube-video's

  • Zoekopdrachten (binnen je website)

Naast die automatische gebeurtenissen, heeft Google ook een lijstje met aanbevolen gebeurtenissen die je zelf kan toevoegen. GA4 biedt zelfs de mogelijkheid gebeurtenissen te creëren op basis van je eigen parameters.

Afscheid van het bouncepercentage

Wie Google Analytics al gebruikt, kent het bouncepercentage waarschijnlijk. Dat cijfer geeft aan wie je website bezoekt en meteen weer verlaat, zonder enige interactie. Een hoog bouncepercentage wordt nog vaak als iets negatiefs gezien, maar dat hoeft niet altijd.

Voor een blog- of nieuwspagina is een hoog bouncepercentage zelfs te verwachten. Mensen zoeken bepaalde informatie op. Lezen ze die in jouw blog, is het normaal dat ze je website nadien verlaten. In Analytics zie je een hoog bouncepercentage, maar eigenlijk heb je een bezoeker wel degelijk goed geholpen.

In GA4 gooit Google het bouncepercentage overboord. Daar wordt nu het betrokkenheidspercentage (of een sessie met engagement) gemeten. Er wordt een sessie met engagement geteld als een bezoek aan één of meerdere van deze voorwaarden voldoet:

  • Een sessie duurt 10 seconden of langer

  • Er was 1 conversie

  • Er werden 2 of meer pagina's weergegeven

Een positieve verandering, wat ons betreft. Met het betrokkenheidspercentage pakt GA4 het een stuk optimistischer aan dan z'n voorganger.

Moet ik overschakelen naar GA4?

Vanaf 1 juli 2023 wordt er geen data meer verzameld in Google Universal Analytics. Wie vandaag al UA gebruikt, doet er goed aan snel Google Analytics 4 in te stellen. Je kan namelijk geen gegevens verzamelen met terugwerkende kracht. Hoe sneller je GA4 gebruikt, hoe meer gegevens je straks hebt wanneer het de enige actieve versie is.

We zijn er ook van overtuigd dat GA4 je een beter inzicht geeft in de statistieken over je website. De focus ligt er meer op de gebruiker en z'n engagement, en minder op het totaal aantal bezoeken. Wat er gebeurt op je website wordt belangrijker dan hoe vaak een pagina wordt bezocht.

Hoe kan ik overschakelen naar GA4?

Om te beginnen met Google Analytics 4, heb je alleen een Google-account nodig. Nadien zijn er 3 manieren waarop je aan de slag kan:

Kunnen we je helpen met Google Analytics?

Misschien is de hoeveelheid informatie nog wat overweldigend. Bij de overstap naar GA4 is het waarschijnlijk ook even wennen aan het nieuwe dashboard. Maar je zal snel merken dat je meer inzicht krijgt in je bezoekers én hen daardoor beter kan helpen.

Dit artikel werd geschreven in samenwerking met Yellow Stripes. Wil je tijdig overschakelen naar Google Analytics 4? Of kom je graag meer te weten over GA4? Bij Yellow Stripes kan je terecht voor Analytics-opleidingen op jouw maat.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X