Dit kan je doen om beter te scoren in de zoekmachines
Vandaag start de zoektocht van bijna alle internetgebruikers bij Google. Het is daarom belangrijk om je website zo hoog mogelijk te krijgen in de zoekresultaten.
Gelukkig kan je zelf enkele stappen ondernemen om je eigen website te optimaliseren. Dat wordt 'Search Engine Optimalization' of SEO genoemd. Hier vind je 8 praktische tips die je zelf kan toepassen.
Kies de juiste zoektermen
Beginnen doe je bij het zoeken van de juiste zoektermen. Dat zijn sleutelwoorden in een zoekopdracht van een gebruiker die je naar jouw website wil leiden.
Verplaats je in de rol van je doelgroep en onderzoek welke woorden zij zouden gebruiken om op jouw website terecht te komen. Die zoektermen laat je best terugkomen in de tekst op je website.
Aarzel overigens niet om voldoende specifiek te zijn in dat onderzoek. Termen zoals bijvoorbeeld 'advocaat' zijn algemeen en komen bijzonder vaak voor. Beter zijn 'advocaat familierecht' of, nog specifieker, 'advocaat familierecht Gent'. Gebruikers die dergelijke zoekopdracht doen, zullen op jouw website een relevant antwoord krijgen. Zo bouw je een relevant en kwalitatief publiek op.
Tip! Laat goede trefwoorden terugkomen in:
Nieuwsberichten of informerende teksten
Titels en tussentitels
De menubalk
De page title
De meta description
Denk aan mobiele internetgebruikers
Alsmaar meer mensen surfen op het internet via hun smartphone of tablet. Een responsieve website - die zowel op een computer, tablet als smartphone goed werkt - is daarom een belangrijke factor voor de zoekmachines. Zorg ervoor dat jouw website gebruiksvriendelijk is voor mobiele internetgebruikers.
Straffe content
Content is koning. Voeg regelmatig interessante nieuwsberichten toe die relevant zijn voor je doelpubliek. Zoekmachines zien hoe lang een bezoeker op je website blijft, of die meerdere pagina's bezoekt en hoeveel pagina's dat zijn.
Voldoende, sterke content is belangrijk. Die teksten moeten bovendien lang genoeg zijn. Hoewel er geen minimumvereisten zijn, zorg je er best voor dat teksten 350 woorden of meer tellen. Laat in die teksten af en toe ook belangrijke trefwoorden terugkeren en zorg voor een aangename opmaak aan de hand van korte paragrafen en tussentitels. Houd bezoekers vast met een goed verhaal of concrete tips die je expertise tonen.
Tip! Breng content op een originele manier, door middel van een video of infographic. Bezoekers delen die inhoud graag via sociale media, waardoor je je bereik aanzienlijk vergroot zonder extra inspanningen.
Google Mijn Bedrijf
Registreer je bedrijfsgegevens bij Google Mijn Bedrijf om je vindbaarheid in Google te versterken. Je kan beelden, algemene informatie of contactgegevens toevoegen en zelfs aankondigingen toevoegen, zoals een nieuwe actie of opendeurdag.
De registratie neemt slechts enkele minuten in beslag, maar werpt grote vruchten af.
Zorg voor links
Het aantal kwalitatieve links die naar jouw website verwijzen, zijn tevens een belangrijke factor. Vaak is het ook de moeilijkste, omdat je niet volledig in de hand hebt wie en hoe vaak een link toevoegt aan zijn website of nieuwsbericht.
Ben je actief op Facebook, Twitter of LinkedIn, dan kan je daar de link naar je eigen website toevoegen. Wanneer je regelmatig deelneemt aan conversaties op fora of blogs, kan je ook daar verwijzen naar je website indien dat relevant is.
Houd er wel rekening mee dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Tien waardevolle links zijn beter dan honderden irrelevante verwijzingen.
Help zoekmachines met een sitemap
Een website is de ideale manier om je digitale aanwezigheid te creëren en versterken. Wil je nog dat tikkeltje meer, dan kan je ook een eigen e-mailadres aanmaken op basis van je domeinnaam. Op die manier laat je een professionele en geloofwaardige indruk na op je bezoekers.
Ga voor https
Een https-verbinding is een beveiligde verbinding tussen de bezoeker en jouw website. Wanneer gebruikers persoonlijke informatie invoeren op jouw website, wordt die versleuteld verzonden. Een https-verbinding is herkenbaar aan het groene slotje in de adresbalk.
Google en andere zoekmachines hechten veel belang aan zo'n beveiligde verbinding. Je kan gratis een Let's Encrypt-certificaat toevoegen aan een domeinnaam of kiezen voor een betalend SSL-certificaat.
Snelheid is ook belangrijk
De snelheid waarmee je website laadt speelt mee in waar je gerangschikt wordt in de zoekresultaten. Duurt het te lang voor je website volledig verschijnt, dan haken bezoekers vaak al af.
Via de PageSpeed tool van Google kan je nagaan hoe je website scoort en suggesties bekijken om de laadsnelheid te optimaliseren.
Conclusie
Hoog scoren in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines is geen gemakkelijke taak. Toch kan je zelf verschillende stappen ondernemen om de positie van jouw website te verbeteren. Soms duurt het maar enkele minuten om een verbetering aan te brengen.
Wanneer je bovenstaande tips toepast, zal je na enkele weken of maanden al een verschil merken.