Wat betekent NIS2 voor resellers van domeinnamen?
Nieuws
Domeinnaam opzeggen? Waarom je die best niet zomaar laat vervallen
28-05-2024 - Sta je op het punt een oude domeinnaam op te zeggen? Daar zitten verschillende risico's aan verbonden. Zo houdt je je domeinnaam én reputatie in ere.
Je domeinnaam niet verlengen, het kan een goede reden hebben. Je bedrijf verandert van naam, een marketingcampagne loopt af, of je hebt gewoonweg geen interesse meer in de domeinnaam.
Waarom dan nog betalen voor iets dat je niet meer gebruikt?
Een domeinnaam die je niet verlengt, kan na verloop van tijd door eender wie geregistreerd worden. En dan loeren er verschillende gevaren om de hoek.
De risico's van een vervallen domeinnaam
Als je een domeinnaam niet verlengt, komt die in quarantaine terecht. Dat is een periode waarin de domeinnaam op non-actief wordt gezet. Alleen de laatste eigenaar kan een domeinnaam in quarantaine opnieuw activeren.
Na die quarantaine komt je domeinnaam weer op de markt. Wie er het eerst bij is, kan het webadres gewoon weer claimen. Dat lijkt op het eerste gezicht niet erg, maar kan wel degelijk nare gevolgen hebben. Een paar voorbeelden.
In 2015 ging Heinz met de billen bloot wanneer een QR-code op verkochte ketchupflessen plots naar een pornosite leidde. De ketchupfabrikant had de campagne met die QR-codes inmiddels stopgezet en daarom ook de domeinnaam geannuleerd. Een andere persoon registreerde de domeinnaam, met alle gevolgen van dien.
Ethisch hacker Inti De Ceukelaire kocht in 2017 'nac2012.com', een domeinnaam die vermeld werd in een oude tweet (nu X) van Donald Trump. Vervolgens plaatste de hacker een anti-Trump filmpje op de website erachter. Trumps bericht verwees zo plots naar anti-content over zichzelf.
Recent bracht diezelfde ethisch hacker ook aan het licht dat er meer dan 100 domeinnamen van ziekenhuizen, politiezones en overheidsdiensten te grabbel lagen. Door die domeinnamen te registreren, kreeg De Ceukelaire toegang tot honderden professionele e-mailadressen, accounts en bijzonder veel gevoelige informatie.
Je domeinnaam toch opzeggen?
Een domeinnaam zomaar opzeggen brengt verschillende risico's mee. Reputatieschade en klantenverlies, maar ook phishing, fraude en datalekken.
De kost van een domeinnaam is klein, vergeleken met de schade die andere personen kunnen berokkenen aan jou en je organisatie.
Als je twijfelt, verleng je best je domeinnamen. Betekent dat dat je ze voor eeuwig moet houden? Helemaal niet. Volg je deze tips, dan minimaliseer je de risico's.
Verwijs je oude domeinnaam door naar de nieuwe domeinnaam (en website).
Houd in het oog hoe vaak de oude domeinnaam nog opgezocht wordt.
Ga na welke websites nog naar je oude domeinnaam linken. Dat kan bijvoorbeeld in blogposts of reviews. Kom je zo'n links tegen, vraag de websites dan om die aan te passen naar de nieuwe domeinnaam.
Check ook interne documentatie op verwijzingen naar je oude domeinnaam.
Merk je dat er nagenoeg geen verkeer meer gaat naar de oude domeinnaam? En zijn alle verwijzingen aangepast? Dan kan je overwegen die niet meer te verlengen.
Verlies e-mailadressen niet uit het oog
Heb je een domeinnaam, dan gebruik je die waarschijnlijk ook voor professionele e-mailadressen. Die e-mailadressen worden soms nog lang gebruikt door andere mensen. Ook als je je domeinnaam hebt opgezegd.
Breng daarom al je contactpersonen op de hoogte van je nieuwe domeinnaam en adressen. Deze stappen helpen je een heleboel ellende te voorkomen.
Stel een automatisch antwoord in voor alle e-mails die naar oude adressen worden gestuurd. Daarin laat je duidelijk weten dat het e-mailadres niet meer gebruikt wordt. Je kan in één ruk vragen om het oude adres uit hun contactenlijst te schrappen en vertellen wat het nieuwe e-mailadres is.
Vermeld nieuwe e-mailadressen zo snel mogelijk in alle communicatie, zoals je website, sociale media, de handtekening in je e-mails en meer.
Controleer regelmatig of je nog e-mails krijgt op oude adressen. Is dat nog het geval, dan loont het om de domeinnaam te houden.
Gebruik je professionele e-mailadressen om je aan te melden op persoonlijke en professionele accounts? Pas ze zo snel mogelijk aan naar de nieuwe.
Zeg een domeinnaam niet abrupt op
Domeinnamen abrupt opzeggen is meestal afgeraden. Voor 8 tot 15 euro per jaar verleng je je domeinnaam én bewaak je je reputatie. Zelfs wanneer je bedrijf ophoudt te bestaan.
Twijfel je of je een domeinnaam moet houden? Onze vakmannen helpen je graag verder met advies op maat. Heb je een groot portfolio, dan analyseren we dat samen. Je goede naam is gegarandeerd.