WordPress 6.7: een nieuw blokthema en veel meer
Nieuws
Starten met SEO: de techniek van je website optimaliseren
29-06-2020 - Zoekmachineoptimalisatie of SEO draait vaak rond het creëren en optimaliseren van content. Toch is er meer nodig voor succes. Je website moet ook technisch helemaal in orde zijn. Daarbij helpen we je hier verder.
Geen succes in zoekmachines zonder goede content. Klopt. Maar zoekmachines moeten je content eerst vinden, vooraleer ze kunnen rangschikken. Wanneer je die vindbaarheid wil verbeteren, gaat het over technische SEO. De technische kant van zoekmachineoptimalisatie belichten we in ons vierde en laatste deel in starten met SEO.
Technische SEO: de hoeksteen van je website
Het technische luik van SEO is de hoeksteen van je website. Pas wanneer je een sterke basis hebt, kan je verder bouwen om die begeerde eerste plaats in Google in te nemen. Technische SEO draait rond de back-end van je website.
Klinkt nog een beetje onduidelijk. Om alles goed uit te leggen, keren we terug naar het begin: hoe indexeert Google je website?
Hoe komt Google op jouw website terecht?
Google en andere zoekmachines sturen voortdurend 'spiders' naar je website. Dat zijn geautomatiseerde zoekrobots die niets anders doen dan het internet afspeuren om te achterhalen of je een nieuwe pagina hebt toegevoegd, content hebt aangepast of een andere wijziging hebt doorgevoerd.
Ontdekken die spiders jouw webpagina's, dan worden die opgeslagen in een gigantische databank. Dat proces wordt indexeren genoemd.
Waarom is dat nu belangrijk om te weten? Net zoals je content optimaliseert, om zo een zoekmachine te helpen die content beter te begrijpen, wil je het voor die spiders ook zo gemakkelijk mogelijk maken om je website correct te lezen. Daarmee helpen we je hieronder verder.
Waar je zoal op moet letten? Over het algemeen zijn er vier aandachtspunten in technische SEO:
Structuur van je website
Mobielvriendelijke website
Snelheid van je website
Veilige website
Een duidelijke structuur
We bezoeken graag een goed gestructureerde website. Denk maar aan een overzichtelijk navigatiemenu, duidelijke koptitels en voldoende doorklikmogelijkheden. Zoekmachines vinden dat net zo leuk als wij.
Een logische interne linkstructuur maakt het veel gemakkelijker voor Google om je pagina's te ontdekken en indexeren. Welke zijn de belangrijke thema's, categorieën of onderwerpen op je website? Breng die clusters duidelijk in kaart.
Die indeling is trouwens meteen het startpunt voor je navigatie. In het navigatiemenu plaats je een aantal belangrijke onderwerpen. Op onze website zijn die bijvoorbeeld 'domeinnamen', 'website', 'mail', 'tools' en 'partners'. Eens je die hoofdthema's hebt, kan je die elk een webpagina geven waarop je weer verder uitweidt over dat specifieke onderwerp.
Door veel content te verzamelen over één pagina, kom je tegemoet aan de voorkeur van Google, omdat de zoekmachine meer en meer aandacht heeft voor véél content. Maar je helpt ook je bezoekers, door je website overzichtelijk te houden.
De sitemap
Heb je de structuur klaar? Dan heb je meteen ook de basis voor een goede sitemap gelegd. Een sitemap is het overzicht van al je webpagina's. Zoekmachines gebruiken ze om je website goed te kunnen indexeren.
Er bestaan twee verschillende sitemaptypes: een HTML-sitemap en een XML-sitemap. Die eerste vind je meestal terug in de footer van een website en kan door bezoekers geraadpleegd worden.
Voor SEO is de XML-sitemap van belang, omdat ze gebruikt wordt door zoekmachines. Spiders kunnen in die sitemap ontdekken welke content je aanbiedt en hoe ze op die pagina's geraken. In tegenstelling tot een HTML-sitemap, bevat een XML-sitemap ook metagegevens, zoals wanneer je pagina's het laatst werden geüpdatet en hoe belangrijk een pagina is ten opzichte van andere.
Een sitemap zorgt voor een betere en snellere indexatie van je website. Maar er is nog een voordeel aan verbonden: een sitemap zorgt ook voor snellere laadtijden.
Leesbare URL's
Zoekmachines gebruiken ontzettend veel factoren om te ontdekken waarover je webpagina's gaan. Eén daarvan is de URL. En die is niet onbelangrijk.
Hoe moet een goede URL er nu uitzien? In de eerste plaats moet die eenvoudig te lezen zijn. Hoe beter jij een URL begrijpt, hoe beter een zoekmachine die begrijpt. Dit helpt je een leesbare URL te schrijven:
Maak je URL niet te lang. Woorden zoals 'de', 'het' of 'als' voegen vaak geen enkele waarde toe en kan je dus schrappen.
Voeg zoekwoorden toe aan de URL. Dat vertelt meteen meer over waarover een pagina gaat.
Spaties in een URL worden in een browser weergegeven met '20%'. Dat oogt niet erg fraai én kan verwarrend zijn. Bestaat je URL uit verschillende woorden? Dan kan je die van elkaar scheiden met een koppelteken ( - ). Gebruik liever geen underscores ( _ ).
Een mobielvriendelijke website
Mensen surfen vaker mobiel dan via hun laptop of computer. Voor Google meteen ook het signaal om mobielvriendelijke websites voorrang te geven in de zoekresultaten. Anders gezegd: is je website niet geschikt voor smartphones, dan verlies je punten in de zoekmachine.
Een responsieve website verdient dus de nodige aandacht in je technische SEO-plan. Waar kan je op letten om bezoekers een optimale, mobielvriendelijke ervaring te bieden?
De desktopversie en mobiele versie van je website moeten dezelfde content weergeven.
Kies voor duidelijke, grote lettertypes, zodat bezoekers niet hoeven in te zoomen op een mobiel toestel.
Knoppen, links of andere, aanklikbare elementen moeten genoeg ademruimte hebben. Je wil niet dat bezoekers twee elementen tegelijkertijd aantikken op hun smartphone.
Interne links zijn belangrijk voor mobiele gebruikers. Zo kunnen ze snel én gemakkelijk doorklikken op je website, om de juiste informatie terug te kunnen vinden.
Google ziet je website graag op dezelfde manier als je bezoekers. Zorg ervoor dat je tekst en afbeeldingen goed kunnen gelezen worden door de zoekmachine.
Een snelle laadtijd van je website is ontzettend belangrijk. Zeker voor mobiele gebruikers. Hoe je die laadtijd optimaliseert, leggen we hieronder uit.
Snelle laadtijd van je website
De snelheid van je website wordt alsmaar belangrijker. Voor mensen en voor Google. In 2018 stelde de zoekgigant vast dat meer dan de helft van mobiele surfers een website verlaat, wanneer die meer dan drie seconden laadtijd nodig heeft.
Vervelend, want dat kost je klanten. Maar sinds enkele jaren neemt Google de snelheid van je website ook mee als factor om je positie in de zoekresultaten te bepalen. Je kan met andere woorden punten verliezen met een te trage website.
Hoe kan je nu vaststellen hoe snel je website laadt? Dat kan je met deze gratis tools:
Google Page Speed Insights maakt een snelheidsanalyse van zowel de mobiele als de desktopversie van je website.
Pingdom geeft een overzicht van alle verschillende onderdelen op je website, zoals afbeeldingen of code en maakt daar een gedetailleerde analyse van.
Gtmetrix meet de snelheid van je website en geeft je handige optimalisatietips mee op je website te optimaliseren.
De snelheid optimaliseren
Welke acties kan je zelf ondernemen om je website te versnellen? Een eenvoudige actie waarmee je behoorlijk wat tijd kan winnen, is het comprimeren van afbeeldingen. Zeker nu visuals in je content belangrijker worden, is het goed om je afbeeldingen te optimaliseren.
Ook de grootte van de HTML, CSS en Javascript heeft een invloed. Om die codebestanden te verkleinen, kan je spaties en witruimtes verwijderen. Daarnaast bundel je die bestanden best. Elk script maakt een aparte verbinding met een server. Hoe groter het aantal verbindingsaanvragen, hoe trager je website. Bundel je die bestanden, dan verklein je het aantal requests.
Maak je gebruik van WordPress, dan heb je heel wat plug-ins om extra functies toe te voegen aan je website. Vaak is dat verleidelijk. Toch let je best op dat je niet té veel plug-ins toevoegt. Dat kan namelijk een negatieve impact hebben op de snelheid. Zie je ongebruikte plug-ins staan? Die mag je meteen verwijderen.
Hoe nomeo je website sneller maakt
Een snelle website kan natuurlijk niet zonder snelle webhosting. Die kies je dus best met de zorg. Gelukkig beschikt onze performance webhosting over de nodige tools en infrastructuur voor een optimale snelheid van je website.
Je website wordt gehost in Belgische datacentra. Omdat onze servers dichtbij je bezoekers staan, reageert je website sneller.
Alle data wordt opgeslagen op supersnelle SSD-disks. SSD is een sneller alternatief voor de klassieke harde schijf waarop data bewaard worden.
De cache-technologie van Varnish en Redis geeft je website een prestatieboost. Caching zorgt ervoor dat bestanden tijdelijk worden opgeslagen, zodat je sneller toegang krijgt tot een webpagina.
Dankzij HTTP/2 is je website sneller, maar ook veiliger en mobielvriendelijk.
Veilige website met HTTPS
Een laatste, maar net zo goed erg belangrijke technische factor, is de omschakeling naar HTTPS. Google moedigt die overstap al jaren aan. Intussen heeft de zoekmachine al verschillende stappen ondernomen om websites die nog geen HTTPS-verbinding maken, te markeren als onveilig.
Een HTPPS-website is vooral belangrijk wanneer je log-ingegevens of betaaldetails vraagt van je gebruikers. Maar eigenlijk is het in alle gevallen onmisbaar. Google neemt HTTPS mee om je positie te bepalen in de zoekresultaten, en het is eigenlijk niet moeilijk om voor HTTPS op je website te zorgen.
Hoe je zo'n HTTPS-verbinding krijgt? Door een SSL-certificaat. Wist je dat we voor jou automatisch een gratis certificaat van Let's Encrypt activeren wanneer je onze webhosting gebruikt? Je kan natuurlijk ook zelf een SSL-certificaat kiezen en aankopen. Voor webshops of websites die veel gevoelige informatie verwerken, raden we dat ook aan.
De slotsom
De techniek van je website is cruciaal voor SEO. Een goed gestructureerde, snelle, veilige en mobielvriendelijke website is daarbij het doel.
Natuurlijk is ook de content op je website belangrijk. Wil je daarover meer te weten komen? In ons derde SEO-deel leggen we je uit hoe je content optimaliseert voor zoekmachines. Begin je helemaal van nul, dan kan je in het eerste deeltje alles lezen over de werking van zoekmachines.