WordPress 6.7: een nieuw blokthema en veel meer
Nieuws
Starten met SEO: hoe optimaliseer je content?
18-05-2020 - Om te scoren in Google, is het belangrijk om je content te optimaliseren. Hoe je dat goed doet, leer je in ons derde deel in starten met SEO.
Content is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Misschien wel de essentie ervan. Dus ga je content optimaliseren, om de vindbaarheid ervan te vergroten in zoekmachines.
Alleen: hoe pak je dat goed aan? Hoe je content optimaliseert, leer je in dit artikel.
Page title: plaats zoekwoorden in de paginatitel, het liefst helemaal vooraan. Probeer een titel te schrijven die onder de grens van 60 karakters blijft, om te voorkomen dat die wordt afgeknipt in de resultaten van een zoekmachine.
Meta description: verwerk belangrijke zoekwoorden ook in de meta description. Zoekwoorden worden vetgedrukt getoond in de resultaten van een zoekopdracht. Wat de lengte van de meta description betreft, raden we een maximum van 150 karakters aan.
(Tussen)titels: let erop dat je de zoekwoorden ook in de titel (H1) en tussentitel (H2, H3 etc.) van je pagina verwerkt.
De tekst: gebruik zoekwoorden in de tekst op je pagina. Dat doe je best meteen in de eerste alinea al. Zorg er wel voor dat je niet overdrijft. Merk je dat een bepaalde term of combinatie té vaak voorkomt? Gebruik dan synoniemen. Zoekmachines begrijpen verwante termen steeds beter.
Afbeeldingen: voeg je een afbeelding toe, verwerk dan ook een zoekwoord in de bestandsnaam en alt tag.
Wanneer je vaak linkt naar een bepaalde pagina op je website, dan leidt Google daaruit af dat je die specifieke pagina belangrijk vindt. Op die manier kan je de zoekmachine dus een beetje helpen. Maar let op voor overdaad: een link moet altijd relevant zijn.
Een link ligt altijd onder een of meerdere aanklikbare woorden. Dat heet de anchor text (of ankertekst). Zorg ervoor dat die aanklikbare tekst altijd vertelt waarnaar je precies verwijst, zodat bezoekers en zoekmachines weten waar ze naartoe navigeren.
Controleer regelmatig of alle links nog werken. Een link die het niet meer doet, is niet alleen vervelend voor bezoekers, maar heeft ook een negatieve invloed op SEO.
Net zoals bij interne links, is het belangrijk de ankertekst van externe links te verzorgen. Vermijd zinnetjes zoals 'lees meer op deze website'. Verwerk de link in plaats daarvan onder trefwoorden die concreet samenvatten waarover de doelpagina gaat.
Zorg ervoor dat externe links in een nieuw tabblad openen. Opent zo'n link in hetzelfde tabblad, dan ben je je bezoeker eigenlijk kwijt.
Ga voor één onderwerp per pagina. Misschien heb je een heleboel interessante zoekwoorden verzameld waarop je wil scoren in Google. En dat is prima. Maar dan zal je een nieuwe pagina moeten maken per zoekterm. Mikken op verschillende zoekwoorden op een en dezelfde pagina zal niet je niet helpen.
Werk je aan een nieuwe blogpost? Gooi alle remmen los. Beschouw je content keer op keer als dé ultieme gids, waarin bezoekers alles te weten komen over het onderwerp dat jij aansnijdt.
Maak je content zo op dat hij aangenaam wegleest. Voldoende tussentitels, witregels en opsommingen kunnen daarbij helpen. Laat belangrijke elementen ook wat extra opvallen door bijvoorbeeld vetgedrukte woorden.
Ook hoé je schrijft is van belang. Ga voor korte, duidelijke zinnen. Daarmee vergroot je de leesbaarheid. Een actief taalgebruik helpt daar trouwens ook bij.
Een zoekwoordenonderzoek
Mensen zoeken bijzonder doelgericht naar informatie op het web. Hoe beter jouw content aansluit op de zoekintentie van gebruikers, hoe relevanter ze jouw blog, video of infographic vinden.
Om te weten te komen welke informatie mensen precies zoeken en de manier waarop ze dat doen, voer je een zoekwoordenonderzoek uit. Het resultaat daarvan is een uitgebreide lijst van kernwoorden en vragen, die je kan verwerken in je content.
Wil je te weten komen hoe je zo'n zoekwoordenonderzoek aanpakt? In een eerder deel in onze SEO-reeks kom je te weten hoe je te werk gaat.
Hoe zet je zoekwoorden goed in?
Eens je een uitgebreide lijst aan zoekwoorden hebt, kan je die gebruiken om nieuwe content te schrijven of oudere content te optimaliseren. Zonder die zoekwoorden zullen gebruikers je pagina's niet vinden. Maar waar en hoe verwerk je die sleuteltermen dan?
Concentreer je op volgende zaken:
Het nut van interne en externe links
Links worden doorgaans als een van de factoren beschouwd, zo niet dé belangrijkste, om te scoren in Google. En dat is terecht. Vaak wordt er dan alleen gedacht aan externe links: andere websites die verwijzen naar de jouwe. Terwijl interne links ook belangrijk zijn.
Interne linkstructuur
Een interne link is verwijzing binnen je eigen website. Ze zijn belangrijk voor een goede doorstroom op je website en helpen bezoekers sneller de juiste informatie terug te vinden.
Maar ook Google hecht er belang aan. Zoekrobots volgen links op je pagina's. Dat betekent dat je die, via interne links, kan doorverwijzen naar allerlei pagina's op je website en zo de zoekmachine helpt je website beter te begrijpen.
Waarop let je nu best bij het aanleggen van een goede interne linkstructuur?
Externe links
Zoekmachines gebruiken het aantal links naar jouw website als een graadmeter. Linken andere, relevante websites naar een van jouw pagina's? Dan krijg je meer autoriteit.
Omgekeerd werkt dat op dezelfde manier. Vul je content, waar dat relevant is, aan met verwijzingen naar externe websites. Wetenschappelijke papers krijgen gezag door een goede bronverwijzing. Voor jouw content geldt hetzelfde.
Hoe pak je externe links goed aan voor SEO? We delen een handvol tips.
Schrijf content op maat van je bezoeker
Is het verwerken van zoekwoorden in je content nu een garantie op succes? Niet helemaal. Natuurlijk is het belangrijk om ze te verwerken in je titel, meta description en aan het begin van je tekst. Maar vergeet niet dat aan de andere kant van het scherm nog steeds mensen zitten.
Schrijf je content op een natuurlijke manier neer. Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in de vragen die mensen zich stellen of de problemen waarmee ze worstelen. Jouw blogpost of productpagina moet daar een oplossing voor bieden.
Content moet dus op maat van je bezoeker zijn. Deze tips helpen je tekst te schrijven die goed is voor zoekmachines én gebruikers.
De slotsom
SEO is geen exacte wetenschap. Bovenstaande tips vormen wel een belangrijke basis om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines, zonder daarbij de bezoeker te vergeten.
In het vierde en laatste deeltje van SEO-reeks, belichten we de technische kant van het verhaal. Pik je nu pas in? In deel één lees je meer over hoe zoekmachines werken. Deel twee vertelt meer over hoe je een zoekwoordenonderzoek start.