WordPress 6.7: een nieuw blokthema en veel meer
Nieuws
Starten met SEO: wat is een zoekwoordenonderzoek?
30-01-2020 - Een zoekwoordenonderzoek is het startpunt van zoekmachineoptimalisatie. Met zo'n onderzoek bepaal je welke content relevant is voor jouw doelpubliek. Maar hoe begin je daar nu aan?
SEO ofte zoekmachineoptimalisatie heeft één doel: meer bezoekers naar je website trekken. De belangrijkste manier om dat te doen, is door zoveel mogelijk content te creëren die relevant is voor je bezoekers.
Maar hoe ontdek je wat mensen graag te weten willen komen? Daarop gaan we hieronder dieper in!
Waarom is content zo belangrijk voor SEO?
Schreven we hierboven al: om meer bezoekers op je website te krijgen, heb je relevante content nodig. Nochtans lijken SEO en het maken van content op het eerste zicht twee volledig van elkaar losstaande afdelingen.
Wel neen. Nieuwsberichten, infographics of video's - content, dus - worden net gecreëerd omwille van zoekmachineoptimalisatie. Originele content maken en die vervolgens optimaliseren, zodat je publiek hem gemakkelijker vindt, is het grote doel.
En dan is het tijd om in de pen te kruipen. Toch? Vooraleer je aan het schrijven gaat, onderzoek je best eerst wat je publiek eigenlijk wil weten. Welke vragen stellen ze vaak? Hoe formuleren ze die? En hoe bied jij een unieke oplossing?
Start met een zoekwoordenonderzoek
Om erachter te komen op welke manier je doelpubliek zoekt naar producten of diensten die jij aanbiedt, doe je een zoekwoordenonderzoek.
Tijdens je research ontdek je welke vragen ze stellen, hoe ze bepaalde producten en diensten verwoorden en waarnaar veel (of net heel weinig) gezocht wordt. Je leert potentiële bezoekers dus al een beetje beter kennen.
Interessant! En bovendien niet zo moeilijk. Hieronder geven we je een handvol tips en tools mee om van start te gaan met een zoekwoordenonderzoek.
Brainstormen
Je mag best instinctief beginnen aan een zoekwoordenonderzoek. Welke producten bied je aan? Welk probleem lost jouw dienst op? Hoe zou jij de vragen formuleren waarop je een antwoord biedt?
Verzamel alle woorden, synoniemen en vragen die in je opkomen. Niets is fout!
Vraag het aan een vriend
Je bent natuurlijk niet de enige die naar jouw website zoekt. Vraag daarom aan vrienden, familie en kennissen welke woorden of vragen zij zouden gebruiken om op jouw website te landen. Vaak levert zo'n rondvraag verrassende antwoorden op.
Ga zeker ook na welke zoekwoorden concurrenten of concullega's veel gebruiken, om extra inspiratie op te doen.
Googles suggesties
Google biedt veel waardevolle informatie aan. Denk bijvoorbeeld aan de auto-aanvullingen die Google voorstelt wanneer je een zoekterm invoert. Ook het stukje 'Zoekopdrachten gerelateerd aan', onderaan de pagina, kan leuke suggesties bevatten.
Googles zoekwoordplanner
De eerste tool in ons lijstje, is de zoekwoordplanner van Google. Hoewel die eigenlijk voor advertenties bedoeld is, kan je hem net zo goed ook voor SEO gebruiken.
Om die te gebruiken, moet je je eerst aanmelden op Google Ads. Onder 'Tools' kies je 'Planning', waar je vervolgens de zoekwoordplanner kan terugvinden.
Via 'Nieuwe zoekwoorden ontdekken' kan je dan woorden of zinsdelen invoeren die je associeert met jouw product of diensten. Het resultaat is een stevig overzicht van aanverwante zoektermen, plus het aantal gemiddelde, maandelijkse zoekopdrachten en de concurrentie op die termen.
Google Search Console
Een tweede, handige tool van Google is Google Search Console. De webmastertool geeft inzicht in de prestatie van je website. Dat wil zeggen dat je via Search Console (onder 'Prestaties') kan terugvinden op welke zoektermen je website nu al gevonden wordt.
Net omdat je inzicht krijgt in zoekwoorden die al voor verkeer zorgen, gebruik je Google Search Console best pas in een latere fase. Een zoekwoordenonderzoek draait rond woorden en zinsneden waarop je gevonden wíl worden.
Answer The Public
De laatste tool in het rijtje is AnswerThePublic. De website combineert inzichten uit zoekopdrachten van Google en Bing en brengt ze samen in een handig overzicht.
Voer je een zoekterm in op AnswerThePublic, dan krijg je soms tot honderden varianten terug, waarin je zoekwoord een hoofdrol speelt. Handig om extra zoekwoorden te verzamelen, maar ook om inspiratie op te doen voor toekomstige nieuwsberichten.
Zoekwoorden verzamelen en rangschikken
Daar heb je 'm dan: een gigantische lijst van zoekwoorden die interessant kunnen zijn voor jouw content. Wat dan gedaan?
De eerste stap is het verwijderen van alle dubbele zoektermen. Je kan in één ruk de zoekwoorden verwijderen die je bij nader inzien niet zo relevant vindt.
Nadien bepaal je op welke zoekwoorden je nu wil focussen. Een volmaakte formule voor die selectie bestaat helaas niet. Je kan je bijvoorbeeld wel baseren op de zoekvolumes en concurrentie op bepaalde termen, die je kan raadplegen in Googles zoekwoordplanner.
Onthoud daarbij dat een hoog zoekvolume ook een grote concurrentie betekent. Een laag zoekvolume wijst er dan weer op dat er weinig verkeer is via die bepaalde opdracht.
Je kan de verzamelde zoekwoorden ook zelf nog eens door Google halen. Levert een opdracht weinig resultaten op? Of zijn de resultaten niet relevant voor jou? Dan kan je de zoekterm of -opdracht schrappen.
Wat zijn longtail keywords?
Tijdens je onderzoek bedenk je zoekopdrachten of -vragen die uit vier, vijf, misschien zes woorden bestaan. Zoals bijvoorbeeld "rode loopschoenen mannen adidas" een langere zoekopdracht is. In dat geval spreken we over zogenaamde longtail keywords.
Die longtail keywords hebben vaak een kleiner zoekvolume. Maar ze zijn daarom niet minder belangrijk. Langere zoekopdrachten duiden vaak een heel specifieke zoekintentie aan. Kan je aan die intentie beantwoorden, dan levert dat vaker een tevreden (of kopende) bezoeker op.
Zitten er verschillende longtail keywords in je zoekwoordenlijstje? Laat ze daar zeker staan. Het volume voor die zoekopdracht ligt lager, maar de concurrentie is tegelijkertijd ook minder groot!
De slotsom
Zie zo. Je hebt nu een perfecte lijst zoekwoorden om content te creëren of optimaliseren die op maat is van je bezoekers én zoekmachines. Hoe je dat goed aanpakt, vertellen we je in het volgende artikel. Of neem al eens een kijkje in onze startersgids.