Wat betekent NIS2 voor resellers van domeinnamen?
Nieuws
SEO voor WordPress: 12 tips voor meer verkeer naar je website
31-03-2021 - Hoger scoren in Google voor meer bezoekers op je WordPress-website? We hebben 12 tips om de SEO van je website te verbeteren.
Search Engine Optimization (SEO), of zoekmachineoptimalisatie, gaat over wat jij allemaal kan doen om je website hoger te laten scoren in zoekmachines zoals Google. Ook voor websites in WordPress is een goede SEO-strategie belangrijk. Een betere positie in Google betekent meer organisch verkeer naar je website. Met onze tips hieronder groeit ook het verkeer naar jouw website ongetwijfeld.
SEO-tips voor WordPress: inhoudsopgave
Mobielvriendelijk WordPress-thema
Een van de eerste dingen die je doet wanneer je een website in WordPress wil maken, is een thema kiezen. Het allerbelangrijkste bij die keuze is dat dat thema bij de inhoud van je website past. Een blog mag er een beetje als de website van een krant uitzien, maar een webshop heeft een ander design nodig. Maar er is nog een belangrijke overweging die je moet maken.
Kijk goed na of het thema dat je wil kiezen ook responsive is. Je website moet goed worden weergegeven op alle beeldschermen. Alsmaar meer mensen gebruiken hun smartphone vaker dan hun laptop om te surfen op het internet. Mensen die je ook een leuke ervaring op je website wil geven.
Google gebruikt de mobiele versie van je website om hem te indexeren en rangschikken in de zoekresultaten. Een mobielvriendelijke website is kortom ook een pluspunt voor de SEO van je WordPress-website.
De meeste WordPress-thema's die je vandaag kan kiezen, werken op verschillende beeldschermen. Wil je graag controleren of je website aan de eisen voldoet? Dan kan je de Mobielvriendelijke test van Google gebruiken.
Goede URL's (permalinks)
Een URL is het webadres van een specifieke pagina op je website. Zo'n URL geeft veel informatie aan je bezoekers, maar ook aan zoekmachines. Informatie die juist moet zijn.
In WordPress zien standaard URL's (of permalinks) er nogal onduidelijk uit. Elke URL eindigt op een pagina-ID. Je krijgt dan bijvoorbeeld: jouwdomeinnaam.be/?p=123. Dat zegt niet veel, wanneer dat de link is van de pagina waarop je toont welke boormachines je verkoopt.
Liever heb je een URL die begint met je domeinnaam en gevolgd wordt door de paginatitel. Gebruik je verschillende categorieën op je website, dan wil je die waarschijnlijk ook in het webadres. Je krijgt dan jouwdomeinnaam.be/powertools/boormachines. Gelukkig kan je in WordPress gemakkelijk wijzigen hoe je permalinks wil opbouwen.
Om die opbouw aan te passen, ga je in het dashboard van WordPress naar 'Instellingen' en klik je nadien op 'Permalinks'. Daar krijg je 4 alternatieven en de mogelijkheid om zelf de structuur van de permalinks samen te stellen.
Over het algemeen geldt dat kortere URL's beter zijn. Daarom raden we je aan de opbouw van permalinks te beperken tot de categorie en posttitel.
Je doet er goed aan permalinks in te stellen wanneer je pas aan je website in WordPress begonnen bent. Heb je al verschillende, bestaande pagina's waarvan je de URL wijzigt, moet je goed controleren of alle oude URL's correct doorverwijzen naar de nieuwe.
Een beveiligde verbinding (https)
Google is een van de grootste verdedigers van een https-verbinding. De zoekmachine neemt een beveiligde verbinding al enkele jaren mee als ranking factor, dus je kan eigenlijk niet meer zonder. Maar ook voor je bezoekers is https belangrijk, omdat je daarmee de gegevens beschermt die ze versturen wanneer ze zich aanmelden of iets betalen op je website.
Een https-verbinding krijg je met een SSL-certificaat. En dat krijg je gratis bij je domeinnaam. We activeren automatisch een certificaat van Let's Encrypt op je domeinnaam.
In WordPress zelf controleer je best het ingevulde websiteadres. Via 'Instellingen' onder 'Algemeen' vind je het WordPress-adres en websiteadres terug. Staat in beide vakjes nog een URL die begint met http? Die pas je best meteen aan naar https.
Zorg ervoor dat je website vindbaar is
Een korte, maar wel erg belangrijke tip: zorg ervoor dat Google en andere zoekmachines je website kunnen indexeren.
In WordPress kan je dat snel controleren. Klik onder 'Instellingen' op 'Lezen' en kijk na of zoekmachines je website mogen indexeren. Ben je nog volop aan je nieuwe website aan het bouwen, dan kan het nuttig zijn om zoekmachines nog even te blokkeren. Vergeet niet die optie weer uit te schakelen wanneer je website klaar is.
Wat is indexeren alweer?
Zoekmachines zoals Google gebruiken zogenaamde spiders die automatisch het web afzoeken. Zodra die spiders jouw website ontdekken, worden je webpagina's bewaard in een gigantische databank. Dat proces wordt indexeren genoemd. Pas wanneer je website in die databank zit (dus geïndexeerd is), kan hij verschijnen in de zoekresultaten.
Installeer een SEO plugin
Handig aan WordPress, is dat het systeem zelf al goed voor werkt voor SEO. Zonder inspanningen verover je die begeerde eerste plaats in de zoekmachines natuurlijk niet. Een SEO-plugin helpt je alle elementen op je website te optimaliseren én geeft je de controle over wat zoekmachines zien van je website.
De populairste plugin voor SEO is Yoast. Yoast is gratis (al kan je upgraden naar een premium versie) en is eenvoudig in gebruik. Waarmee helpt de plugin je nu precies?
Het instellen van je website voor SEO.
Het optimaliseren van je content op basis van belangrijke zoekwoorden.
Het aanpassen van paginatitels en meta descriptions.
Het automatisch aanmaken van een sitemap.
De plugin heeft nog veel meer in z'n mars dan wat we hier hebben opgesomd. Met meer dan 5 miljoen actieve installaties en regelmatige updates is Yoast een van de meestgebruikte plugins op WordPress.
Je kan Yoast vinden door op 'Nieuwe toevoegen' te klikken onder 'Plugins' en vervolgens te zoeken op Yoast. Vergeet na de installatie niet de plugin ook te activeren.
In de tips die volgen, komen we nog verschillende keren terug op Yoast SEO.
Maak en verstuur een XML sitemap
XML sitemaps worden door zoekmachines gebruikt om de structuur en hiërarchie van je website beter te begrijpen. De spiders van Google gebruiken een sitemap om te ontdekken hoe ze op de pagina's van je website geraken, maar ze lezen er ook wanneer je content voor het laatst werd geüpdatet en hoe belangrijk pagina's zijn ten opzichte van andere.
Hoewel ze niet verplicht zijn, is een XML sitemap eigenlijk onmisbaar voor SEO. De WordPress-plugin Yoast genereert automatisch zo'n XML sitemap. Nadien verstuur je die sitemap best naar Google via Google Search Console. Voor Bing kan je hetzelfde doen via Bing Webmaster Tools.
Gebruik zoekwoorden in je content
Hoe beter jouw content aansluit op de zoekopdrachten van mensen, hoe relevanter zoekmachines je website vinden. Dus wil je achterhalen welke informatie mensen zoeken en de manier waarop ze dat doen.
Om dat te weten te komen, kan je een zoekwoordenonderzoek doen. Dat levert je een uitgebreid overzicht op van kernwoorden en vragen die mensen stellen om bij de content te komen die jij aanbiedt. Die kernwoorden kan je vervolgens verwerken in je content om aan te sluiten op zoekopdrachten.
Yoast kan je helpen pagina's te optimaliseren voor zoekwoorden, door een focus keyword in te stellen. De plugin kijkt voor jou na of je de keywords (vaak) genoeg gebruikt hebt op de pagina en geeft je meteen ook een aantal suggesties om je content te verbeteren.
Title tags en meta descriptions in WordPress
Een zoekwoordenonderzoek is handig om te weten te komen waarover je teksten kan schrijven en welke kernwoorden daarin belangrijk zijn. Die kernwoorden kan je ook verwerken in de page title en meta description van pagina's om ze te optimaliseren voor zoekmachines.
De page title en meta description zijn zaken die mensen zien in de zoekresultaten. Hoe beter je die opstelt, hoe groter de kans is dat iemand klikt op jouw website.
Zoekwoorden die je verzameld hebt voor een specifieke pagina, kan je verwerken in de page title en meta description. Het liefst zet je die helemaal vooraan, zodat lezers meteen begrijpen waarover je pagina gaat.
Nog belangrijk om te onthouden, is dat je beide niet te lang maakt. Voor page titles blijf je best onder de 60 à 65 karakters. Meta descriptions beperk je dan weer tot ongeveer 150 karakters.
Extra handig: wanneer je Yoast SEO gebruikt, zie je een voorbeeld van je pagina in de zoekresultaten. Zo weet je meteen of Google je titel of omschrijving inkort, omdat ze al dan niet een beetje te lang zijn.
Gebruik de goede header tags
Elke pagina heeft een koptitel. In de meeste gevallen gebruik je ook verschillende tussenkoppen om je content te structureren. Die titels krijgen zogenaamde 'header tags'. Aan de HTML-zijde van je website zie je dan h1-, h2- of h3-tags.
Waarom zijn die nu belangrijk? Zoekmachines zoals Google lezen de tags die je geeft aan titels. Aan de hand daarvan bepalen ze een hiërarchie en leiden ze af wat nu het hoofdonderwerp van een pagina is en wat je daar verder over vertelt. Zoekwoorden verwerken in je titels is daarom bijzonder belangrijk.
Idealiter heeft elke pagina maar één h1-tag. Tussenkoppen en subtussenkoppen geef je h2- en h3-tags mee. Let wel op voor overdaad: teveel tussentitels, alleen maar om extra zoekwoorden in de verf te zetten, bevorderen de leesbaarheid van je content allerminst. Denk kortom altijd aan je bezoekers wanneer je tussentitels toevoegt.
Bijna alle WordPress-thema's hebben verschillende header tags voorgeprogrammeerd én zorgen ervoor dat de hoofdtitel van je pagina automatisch een h1-tag krijgt. Gebruik je de editor in WordPress, dan kan je titels gemakkelijk opmaken in een specifieke koptekst.
Interne en externe links
Links worden meestal als een van belangrijkste onderdelen van SEO beschouwd. Heel wat mensen denken daarbij meteen aan links van andere, bekende websites naar die van hun. Die externe verwijzingen helpen je inderdaad beter te scoren in Google, maar een goede linkstrategie houdt meer in dan dat.
Interne links, of verwijzingen binnen je eigen website, helpen mensen alle informatie op je website te vinden en zorgen voor een goede doorstroom. Maar ze verspreiden ook autoriteit binnen je website. Wanneer je vaak naar een specifieke pagina linkt, leidt Google daaruit af dat die pagina belangrijk is. Je helpt de zoekmachine beter te begrijpen wat de hiërarchie en hoofdpunten van je website is.
Externe links werken in twee richtingen. Wanneer je pagina's veel links op andere websites verzamelen, krijg je extra autoriteit. SEO verbeter je ook door zelf externe links toe te voegen aan je content. Bewaak wel de kwaliteit van die verwijzingen. Hoe meer autoriteit de website heeft waarnaar jij linkt, hoe beter dat is voor jouw content.
Optimaliseer de afbeeldingen
Afbeeldingen kunnen je content extra cachet geven. Bovenaan de pagina, maar ook tussen twee alinea's. Een infographic kan dan weer een leuke manier zijn om je content in een nieuw, visueel jasje te gieten. Die afbeeldingen kan je ook optimaliseren voor SEO.
Voeg een alt tekst toe aan afbeeldingen. Het alt-attribuut is een belangrijk instrument voor schermlezers van bezoekers met een visuele beperking, omdat het hen helpt meer context te krijgen bij afbeeldingen. Zoekmachines lezen ze dan weer om beter te begrijpen wat je toont.
Voeg een title tag toe aan afbeeldingen. Hoewel title tags van afbeeldingen niet gelezen worden door zoekmachines en ze daarom geen rechtstreekse impact hebben op SEO, kan je er wel creatief mee omgaan. Een title tag van een afbeelding zie je wanneer je een cursor op een afbeelding houdt. Een korte call-to-action of leuke tooltip die verschijnt, kan positief bijdragen aan de ervaring van je bezoekers.
Kies voor een relevante bestandsnaam voor je afbeeldingen uploadt in WordPress. Voeg je een foto toe van een nieuwe boormachine, kan je kiezen voor een bestandsnaam die het merk en type bevat. Een aantal lukraak gekozen cijfers of letters vermijd je beter.
Bij het optimaliseren van afbeeldingen is het altijd belangrijk een passende titel en tag toe te voegen. Een afbeelding van een helm gauw 'boormachine' als attribuut te geven om het aantal zoekwoorden te boosten, is een slecht idee.
Een snelle WordPress-website
De snelheid van je website is cruciaal. De helft van alle mensen verlaat een website wanneer die langer dan 3 seconden nodig heeft om te laden. De kans dat ze later nog eens terugkeren naar je website, is ook klein.
Google neemt de laadtijd van je website al jaren mee als factor om je plaats in de zoekresultaten te bepalen, maar de zoekmachine heeft ook een tool klaar om je te helpen: PageSpeed Insights. De tool maakt een analyse van je website en geeft tips om de prestatie te verbeteren.
Een actie waarmee je heel wat winst kan boeken, is het comprimeren van afbeeldingen. Afbeeldingen verkleinen vóór je ze uploadt is een eerste stap, maar voor de allerbeste laadtijd comprimeer je die best ook. En dat hoeft niet moeilijk te zijn. WP Smush is onze favoriete plugin waarmee je afbeeldingen in WordPress kan optimaliseren.
Een andere plugin die de prestatie van je website verbetert, is WP Fastest Cache. Caching zorgt ervoor dat gegevens van je website tijdelijk bewaard worden, zodat die sneller laadt wanneer iemand terugkeert naar je website.
De snelheid van je website wordt natuurlijk ook bepaald door de hosting. Onze webhosting is geoptimaliseerd voor WordPress-websites, zodat je kan rekenen op de beste prestaties.
Conclusie
SEO is cruciaal voor het succes van je onderneming. Al zijn er heel wat onderdelen van je WordPress-website waarop je moet letten en onderhouden. Bovendien is niet alles even eenvoudig of snel geklaard.
Ken je onze managed WordPress hosting al? Onze experts zorgen ervoor dat je website snel, veilig én up-to-date is. We duiken diep onder de motorkap om je website in allerbeste conditie te houden, zodat jij, je bezoekers en Google je website gebruiksvriendelijk vinden. Jij kan je zonder zorgen concentreren op fantastische content en het succes van je business.