Wat betekent NIS2 voor resellers van domeinnamen?
Nieuws
De ultieme gids voor een goede landingspagina
28-08-2019 - Meer succes met advertenties en e-mailcampagnes? Dat bereik je met een goede landingspagina. Maar wat is dat nu, een landingspagina? En hoe maak je er een?
Via gerichte advertenties en e-mailcampagnes kan je snel mensen naar jouw website leiden. Natuurlijk wil je dat die bezoekers ook converteren. Dat doe je met een goede landingspagina.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een aparte pagina op je website die gemaakt is voor één specifiek doel. Ze onderscheidt zich van andere pagina's op je website, omdat je bezoekers wil overtuigen tot één bepaalde actie over te gaan.
Meestal is een landingspagina een vangnet bij een digitale marketingcampagne. Mensen landen op zo'n pagina via e-mails, sociale media of online advertenties.
De doelgerichtheid van landingspagina's zorgt vaak voor een hogere conversieratio dan andere pagina's op je website. Maar je bezoeker moet eerst overtuigd worden. Hoe pak je dat aan?
Hoe maak je een goede landingspagina?
Op een landingspagina staat alles in teken van één actie. Je kan mensen uitnodigen om een product te kopen, zich te abonneren op je nieuwsbrief of om je gloednieuwe podcast te volgen.
Belangrijk is dat je landingspagina volledig is afgestemd op dat ene doel, zodat je bezoekers nog maar één ding hoeven te doen: ingaan op jouw aanbod.
Tip 1: Weet wie je doelgroep is
Elke advertentie, e-mailcampagne en landingspagina heeft een specifieke doelgroep en een specifiek doel. Bedenk je vooraf goed hoe beide eruitzien. Heb je verschillende doelen? Kies dan voor verschillende landingspagina's. Je wil de juiste boodschap aan de juiste bezoeker op het juiste moment brengen. Door sterk te focussen op één doel, wordt de kans op conversies veel groter.
Tip 2: Match de landingspagina met de campagne
Of het nu een Facebook Ad is of een e-mailcampagne, elke uiting creëert verwachtingen. Je landingspagina moet aansluiten op die verwachtingen. Geef geïnteresseerde bezoekers meteen een gevoel van herkenning wanneer ze landen op je website.
Daarvoor kan je bijvoorbeeld verwijzen naar de bron (Facebook of een e-mail) die je bezoeker heeft geleid naar je landingspagina. Laat ook dezelfde boodschap en visuele stijl terugkeren.
Tip 3: Sluit aan op de behoefte van bezoekers
Bezoekers willen zo snel mogelijk weten of de landingspagina aansluit op hun behoefte. Ze komen met een sterk afgelijnd doel naar jouw website. Houd zeker rekening met de volgende zaken:
De content moet de lezer overtuigen. Speel in op de verwachtingen van bezoekers, zet de meerwaarde van het aanbod in de verf en vertel hen waarom jouw aanbod het juiste is.
Optimaliseer de landingspagina voor SEO. Bepaal daarvoor de belangrijkste keywords en verwerk die in de content, maar ook in de hoofdtitel en meta description. Zo vindt Google je pagina gemakkelijker.
Houd de opmaak simpel. Gebruik één hoofdtitel, tussentitels en korte paragrafen tekst. Lijstjes zijn handig om snel alle voordelen te duiden. Let ook op design: kleuren en lettertypes zijn mee verantwoordelijk voor de indruk die bezoekers krijgen.
Tip 4: Eén duidelijke call-to-action
Op je landingspagina wil je één specifieke actie uitlokken bij bezoekers. Geef hen een duwtje in de rug met één duidelijke call-to-action (CTA). Laat die CTA opvallen met een opvallend design, zoals een grote knop of hyperlink en zorg ervoor dat hij altijd in beeld is.
Een call-to-action moet ook activerend werken. Woorden als 'Inschrijven' of 'Nu verzenden' laat je best achterwege. Kies in plaats daarvan voor 'Ik schrijf me in!'.
Vermijd ook verschillende calls-to-action. Die leiden je bezoeker af van de centrale boodschap. Op langere landingspagina's kan je de call-to-action verschillende keren laten terugkomen.
Tip 5: Verwijder de navigatiebalk
Een goede landingspagina bevat geen storende elementen. Je wil bezoekers stimuleren om die ene specifieke actie uit te voeren. Om te vermijden dat je bezoeker naar een andere pagina klikt, is het verstandig om de navigatie te verwijderen op je landingspagina.
Je landingspagina is de eindbestemming. Bezoekers hoeven nergens anders naartoe. Ook andere, externe links vermijd je best om bezoekers niet af te leiden.
Tip 6: Etaleer de voordelen
Jij bent overtuigd van je aanbod. Je doelpubliek is dat misschien nog niet. Ondersteun je hoofdboodschap met een bondige opsomming van de voordelen van jouw aanbod.
Vergeet daarbij niet dat bezoekers je landingspagina scannen. Je gebruikt best korte alinea's of beter nog: lijstjes.
Tip 7: Foto's of video voor een duidelijke boodschap
Heeft je aanbod wat extra toelichting nodig? Het kan best vervelend zijn om dat in een beknopt lijstje te gieten. Tegelijk wil je vermijden dat bezoekers teveel tekst moeten lezen, want dat leidt hen af van de call-to-action.
Die extra toelichting kan je vervangen door een productvideo of enkele foto’s. Zo voorkom je ellelange teksten en behoud je de rust op je landingspagina.
Tip 8: Creëer extra vertrouwen
Voor veel bezoekers zal een landingspagina een eerste kennismaking zijn met jouw organisatie. Het is van kritiek belang om hen te overtuigen dat jij de juiste partner bent.
Je kan vertrouwen wekken door kort te vertellen waar jij als organisatie voor staat of enkele kernfeiten en cijfers te delen. Maar ook logo's en kwaliteitslabels doen de kans op conversie toenemen.
Toon zeker ook je social proof aan met klantervaringen, het aantal volgers je hebt op sociale media of door aan te geven hoeveel mensen je e-book al gedownload hebben.
Tip 9: Unieke domeinnaam voor een unieke campagne
Je kan een landingspagina toevoegen aan je website. Al kan het best gebeuren dat je dan een lange URL krijgt, zoals 'www.mijnbedrijf.be/uniekelandingspagina'.
Dat kan korter, niet? Waarom niet kiezen voor een unieke domeinnaam voor die specifieke campagne, in de vorm van 'www.mijncampagne.be'? Het is korter, oogt leuker én je kan de belangrijke keywords verwerken in de domeinnaam.
Tip 10: Landingspagina bijsturen
Doet een landingspagina het wat minder dan verwacht? Dan wil je weten waar het schoentje knelt. Je kan onze tips gebruiken als een checklist voor die landingspagina om na te gaan wat beter kan of anders moet.
Op deze 4 vragen willen bezoekers meteen een antwoord:
Wat is het aanbod?
Wat zijn mijn voordelen?
Van wie is het aanbod?
Hoe krijg ik dit?
Kan je ze meteen beantwoorden? Prima! Dan is je landingspagina klaar voor het grote (doel)publiek.
Tip 11: Landingspagina promoten
Een landingspagina gaat over een specifiek aanbod. Dat wil je natuurlijk ook promoten. Hoe je dat aanpakt, hangt af van je aanbod. Een podcast vraagt een andere benadering dan een nieuw product.
Plaats je aanbod op andere pagina's van je website via een sterke call-to-action. Heb je een net een blog geschreven over het belang van SEO? Dan verdient je e-book over SEO ook een plaatsje in die blogpost. Relevantie is key.
Over SEO gesproken: optimaliseer je pagina voor zoekmachines, zodat je extra organisch verkeer naar je landingspagina krijgt.
Social media zijn een handige manier om je aanbod meer onder de aandacht te brengen van je doelgroep.
Betaalde advertenties (bijvoorbeeld in Google) kunnen je landingspagina ook een extra duwtje geven.
Maak zelf een landingspagina met de webbuilder
Een landingspagina maken vraagt wat tijd. De webbuilder van nomeo maakt dat een stuk eenvoudiger. Via klik- en sleepbewegingen bouw je zelf een unieke landingspagina op basis van een van de vele professionele sjablonen. Dankzij tal van plug-ins voeg je snel formulieren of social-mediaknoppen toe. Het beste nieuws? Je hebt helemaal geen programmeerkennis nodig.
Heb je nog vragen bij het maken van een landingspagina? Sla een praatje met ons via de chatknop, bel ons op via ons gratis 0800-nummer of stuur een mailtje naar support@nomeo.be!