Nieuws

Website migratie: 12 aandachtspunten voor een goede verhuis

25-08-2021 - Lanceer je een vernieuwde of volledig nieuwe website, dan is een websitemigratie nodig. Wat houdt zo'n verhuis precies in? En wat zijn de aandachtspunten om de migratie goed te laten verlopen?

De migratie van een website kan je heel wat nieuwe bezoekers en conversies opleveren. Al kan een fout tijdens de migratie ook het tegenovergestelde effect hebben. Om te voorkomen dat je (nieuwe) website bezoekers verliest na de verhuis, hebben we alle belangrijke aandachtspunten verzameld.

Wat is een migratie van een website?

Bij de migratie van een website wordt de inhoud van een website verhuisd van de ene locatie naar een andere. Zo'n verhuis betekent meestal ook een ingrijpende verandering aan de (URL-)structuur van een website.

Om te voorkomen dat de waarde van de oude URL's verloren gaat, worden die tijdens de websitemigratie doorverwezen naar de nieuwe, corresponderende URL's. Daardoor vinden zowel bezoekers als zoekmachines hun weg op een vernieuwde website en behoud je ook je plaats in de zoekresultaten van Google.

Wanneer is een websitemigratie nodig?

Pas je de structuur van je website licht aan, dan zorg je er idealiter voor dat de oude URL's doorverwijzen naar de nieuwe. Een volledige migratie van een website kan nodig zijn om verschillende redenen:

Voer je in zo'n geval geen migratie uit, maar lanceer je gewoon een nieuwe of sterk vernieuwde website, dan kost je dat waarschijnlijk bezoekers. Ook de hoge ranking in Google ben je kwijt. Met de juiste aanpak kan je de waarde van je oude website meenemen naar de nieuwe. Hieronder hebben we 12 aandachtspunten verzameld die je helpen bij een succesvolle migratie van je website.

Website migreren: 12 aandachtspunten

1. Meet de prestaties van je huidige website

Om te weten te komen of de migratie van je website succesvol was, heb je ook inzicht nodig in de huidige prestatie van je website. Kijk vóór de migratie naar deze zaken:

  • Hoeveel bezoekers krijg je op je website?

  • Hoeveel bezoekers daarvan landen op je website via zoekmachines?

  • Hoeveel pagina's bezoeken ze?

  • Hoe lang blijven bezoekers gemiddeld op je website?

Maak daarnaast ook een overzicht van de best scorende landingspagina's, zodat je na de websitemigratie ook op dat vlak kan vergelijken en bijsturen.

Relevante gegevens verzamelen over je website? Ontdek Google Analytics.

2. Breng je bestaande website in kaart

Vooraleer je start met het redesign van je website, doe je er goed aan je bestaande website in kaart te brengen. In een Excel-bestand kan je de titel, meta description, URL en het contenttype van alle pagina's verzamelen.

Het maken van zo'n overzicht is ook een uitstekend moment om te beslissen welke content je ongewijzigd wil mee verhuizen, welke content je wil optimaliseren voor SEO, en welke content niet meer relevant is en je niet wil migreren.

3. Lijst alle inkomende links op

Links van andere websites naar de jouwe zijn een belangrijk onderdeel van SEO. Die inkomende links behoud je graag, ook na de migratie van je website. Maak daarom een lijst van alle externe websites die naar jou linken en naar welke pagina gelinkt wordt. Heb je die lijst op voorhand klaar, dan wordt het in een latere fase een stuk eenvoudiger om ervoor te zorgen dat ze goed worden doorgestuurd.

4. Neem de URL-structuur onder de loep

Verander je van contentmanagementsysteem (CMS), dan moet je misschien de URL-structuur aanpassen. Maar als je je website migreert om een andere reden, kan het geen kwaad de bestaande URL-structuur grondig onder de loep te nemen.

Je kan daarbij letten op de urlopbouw en lengte van de huidige URL's. Een websitemigratie is een goed moment om de opbouw van je URL's beter te maken, voor bezoekers én voor zoekmachines.

5. Maak een overzicht van de nieuwe URL's

Als je werkt aan een redesign, neem je misschien ook de navigatiestructuur van je website onder handen. Sommige categorieën verdwijnen, andere zijn nieuw en verschillende pagina's worden onder een nieuwe rubriek geplaatst.

Dat heeft impact op de URL's van reeds bestaande webpagina's. Een overzicht van alle nieuwe URL's helpt je alle doorverwijzingen goed in te stellen.

Extra tip: wil je specifieke pagina's niet mee verhuizen? Die kan je doorverwijzen naar de meest relevante pagina, een bovenliggende pagina of de homepagina. Bezoekers die nog een oude URL aanklikken, landen op die manier toch op je website.

6. Stuur oude naar nieuwe pagina's door (301)

Doorverwijzingen instellen van oude pagina's naar de nieuwe is een van de belangrijkste stappen die je tijdens een websitemigratie moet zetten. Dankzij de vorige stappen heb je een goed beeld van de huidige website, de vernieuwde URL-structuur en nieuwe URL's om die doorverwijzingen goed aan te pakken.

Bij het doorsturen van een oude naar een nieuwe URL, gebruik je altijd een 301 redirect. Wanneer iemand een oude URL bezoekt of aanklikt, wordt die automatisch doorgestuurd naar de nieuwe. Je verliest dus geen bezoekers. Maar zo'n 301 redirect vertelt ook aan zoekmachines dat een pagina niet meer bestaat en ze in plaats daarvan naar een nieuwe URL moeten gaan.

Dat heeft het voordeel dat zoekmachines de waarde van die oude pagina (grotendeels) overhevelen naar de nieuwe. Tegelijkertijd voorkom je dat Google, Bing en andere zoekmotoren verouderde pagina's nog lang blijven tonen in de zoekresultaten.

7. Maak een goede 404-pagina

Het kan voorvallen dat je toch een paar pagina's over het hoofd ziet bij het instellen van 301 redirects. Zeker wanneer je website uit honderden pagina's bestaat. Daarom maak je best ook een 404-pagina: een pagina die bezoekers te zien krijgen wanneer ze een URL bezoeken die niet meer bestaat.

Op een goede 404-pagina leg je bezoekers uit dat een pagina niet werd gevonden of niet meer bestaat en geef je hen de mogelijkheid naar een andere pagina door te klikken. Die klikmogelijkheden voorkomen dat je bezoeker je website zomaar verlaat.

8. Let op de https-verbinding

Het is inmiddels een standaard op het web om je website van een beveiligde verbinding (https) te voorzien. Een https-verbinding is belangrijk voor de veiligheid van bezoekers, maar heeft ook een meerwaarde voor SEO.

Maak er vóór je je nieuwe website lanceert werk van alle pagina's te redirecten naar de https-versie. Daarmee voorkom je dat bezoekers plots een melding in hun browser krijgen dat een pagina op je website niet (helemaal) beveiligd is.

9. De verhuis van je website

Staan alle 301 redirects op punt? Dan ben je klaar voor de verhuis van je website. Zet alle doorverwijzingen, samen met de nieuwe website, live.

10 Test alle redirects na de migratie

Een extra testronde na de migratie van je website kan geen kwaad. Bij die controle let je goed op of er voor elke oude URL een 301 redirect is ingesteld, maar kijk ook na of de pagina waarnaar wordt doorverwezen wel de juiste is. Een browserextensie zoals Bulk URL Opener is een eenvoudige tool om die test uit te voeren.

11. Meet resultaten na de websitemigratie

Volg de eerste weken na de migratie goed op hoe je website presteert. Je kan onder andere letten op:

  • Het aantal bezoekers naar je website.

  • Het aantal bezoekers dat via zoekmachines op je website landt.

  • Welke pagina's het vaakst bezocht worden.

  • Hoe vaak bezoekers op de 404-pagina landen.

Via Google Webmaster Tools kan je nakijken of de zoekmachine je website goed indexeert en of er fouten opduiken wanneer Google je website wil bezoeken.

Je kan de resultaten vergelijken met die van de nulmeting (punt 1) om te weten te komen of alles goed gaat en welke pagina's je verder kan of moet optimaliseren.

Extra tip: monitor ook hoe landingspagina's het doen die bij een marketingcampagne horen. Denk daarbij aan online én offline campagnes. Landingspagina's die het minder goed doen, kan je bijsturen.

12. Werk je informatie overal bij

Niet alleen binnen, maar ook buiten je website moet je nog informatie bijwerken. Zeker wanneer je je website hebt gemigreerd naar een nieuwe domeinnaam, pas je best zo snel mogelijk de informatie aan op sociale media, Google Mijn Bedrijf en andere bedrijfsgidsen. Externe websites die naar de jouwe linken, kan je contacteren met de vraag de URL aan te passen.

Conclusie

Er komt wat planningswerk kijken bij de migratie van een website. Voor kleine websites is zo'n verhuis relatief eenvoudig, maar wanneer je honderden pagina's vol goede content moet migreren, wordt het een hele onderneming.

Aan de hand van onze 12 aandachtspunten kan je de websitemigratie goed voorbereiden en uitvoeren. Heb je nog vragen of het verhuizen van je website? Of kunnen we je helpen bij het maken van een waterdicht migratieplan? Contacteer ons op ons gratis telefoonnummer 0800 26 800 of stuur een e-mail naar support@nomeo.be.

Ontvang handige tips voor je domeinnaam en blijf op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen met onze maandelijkse nieuwsbrief. Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.


X